Lerarenopleiding 2010-2012

De eerste Levisson opleiding voor leerkrachten bestond uit een serie van 20 studiedagen, verspreid over twee jaar. De thema’s van de opleiding waren pedagogiek/didactiek, joodse studies en Hebreeuws.

De lezingen tijdens deze 20 studiedagen zijn op video opgenomen. Van enkele lezingen zijn ook geluidsopnamen beschikbaar.

Zie hier de foto’s en video van de diplomauitreiking en slotceremonie.


Studiedag 1 – 13 juni 2010

David LilienthalSidoer I : Inleiding
Deel 1: De structuur van de sidoer en de opbouw van de sjoeldiensten. Wat is er meer in het boek?  Wat is gebed? (LJG-Sidoer blz. vii-xiv, xvii-xxxii, 722-723)
Deel 2: De beracha: wat is dit, samenstelling en types, historie en structuur (LJG-Sidoer blz. 504-505, 528-533)

Studiedag 2 – 10 oktober 2010

David LilienthalSidoer II : Het Sjema en de bijbehorende berachot
Deel 1: historie en structuur (LJG-Sidoer blz. 210-219, 264-276)
Deel 2: inhoud en betekenis (LJG-Sidoer blz. 210-219, 264-276)

Studiedag 3 – 7 november 2010

David LilienthalSidoer III : Het Sjema en de bijbehorende berachot (vervolg)
Deel 3: verdieping van inhoud en  betekenis, speciaal over het concept “Uittocht uit Egype” (LJG-Sidoer blz. 210-219, 264-276)
Deel 4: vervolg verdieping inhoud en betekenis; speciaal concepten “Beloning en Straf”, Agoena en mamzeroet (LJG-Sidoer blz. 210-219, 264-276)

Studiedag 4 – 12 december 2010

David LilienthalSidoer IV : Het Amida
Deel 1: Inleiding in de dagelijkse Amida (LJG-Sidoer blz. 72-90, 104-109, 132-152)
Geluidsopname Dagelijkse Amida (mp3)

Deel 2: Inleiding in de Amida op Sjabbat, Sjalosj Regalim en Hoge Feestdagen (LJG-Sidoer blz. 278-296, 342-356,  158-161. Machzor Hoge Feestdagen blz. 21-29, 131-154,  376-431)
Geluidsopname Amida op Sjabbat (mp3)

Amida overzicht (pdf)

Studiedag 5 – 9 januari 2011

David LilienthalSidoer V : Het Amida (vervolg)
Deel 3: Amida op Sjabbat en feestdagen met nadruk op de 4e beracha (LJG-Sidoer blz. 158-161, 682-692 (Hallel). Machzor Hoge Feestdagen blz. 21-26, 67-78, 131-152, 278-317, 376-428, 533-560)
Geluidsopname Amida Sjalosj Regaliem (mp3) (geen opname beschikbaar van het 2e uur Amida Rosj Hasjana)

Studiedag 6 – 13 februari 2011

David LilienthalSidoer VI : Het Amida (vervolg)
Deel 4: Amida tijdens de Hoge Feestdagen met nadruk op de 4e beracha in de Moesaf en Neïla (Machzor blz. 376-428, 533-560 en ook de vervangende tekst voor de Avoda)
Geluidsopname Amida Moesaf Jom Kipoer (mp3)
Geluidsopname Amida Moesaf-Ne’ila Jom Kipoer (mp3)

Studiedag 7 – 6 maart 2011

Marianne van PraagDe Joodse kalender I
Deel 1: De joodse kalender: Waarom een andere kalender? Structuur en toepassing
Deel 2: De joodse feestdagen: Sjalosj Regaliem en speciale sjabbatot: thema’s en structuren
Geluidsopname Joodse kalender en Sjalosj Regaliem (mp3)

Studiedag 8 – 10 april 2011

Marianne van PraagDe Joodse kalender II
Deel 3: De maand Elloel en de Hoge Feestdagen

Studiedag 9 – 8 mei 2011

Michael ShireJewish approaches to God
Deel 1: Jewish approaches to God (in Engels)
Hoe onderwijs je kinderen over God?
Deel 2: Psychology of Religious Growth (in Engels)
Deel 3: Workshops (in Engels)

Shire Teaching God (pdf)
God Study Pack (pdf)

Studiedag 10 – 19 juni 2011

Marianne van PraagDe Joodse kalender III
Deel 4: De kleine feestdagen: Chanoeka, Poerim, Toe Bisjvat, Jom Ha’atsmaoet en de treurdagen: Tisja Be’av, de omertelling

Petra Katzenstein: “Wat jij niet wil, kikker in je bil”
De educatieve methode van het Kindermuseum van het Joods Historisch Museum (video vanaf 2:14)


Studiedag 11 – 11 september 2011

Marianne van PraagDe Joodse kalender IV
Deel 5: Sjabbat

Studiedag 12 – 28-30 oktober 2011

Studiereis Londen: Bezoek aan het Department of Jewish Education at the Leo Baeck College en het bijwonen van de ‘Teachers’ Conference’.
Verslag Londenreis (pdf)

Studiedag 13 – 13 november 2011

Irene ZwiepWaarom Hebreeuws?
De geschiedenis van de taal en het gebruik ervan en waarom wij eraan vasthouden.

Studiedag 14 – 18 december 2011

Lieve Teugels – Introductie tot midrasj en de rabbijnse literatuur
Midrasj (pdf)

Naomi SternVerhalen vertellen
De theorie van het vertellen van verhalen, de praktijk ervan en hoe je verhalen aanpast aan verschillende leeftijdsgroepen.

Studiedag 15 – 15 januari 2012

Bart WalletJoodse geschiedfilosofie I
Delen 1 en 2: Waarom je verdiepen in joodse geschiedenis? En als je dat dan doet: hoe?

Geschiedfilosofie teksten (pdf)
Geschiedfilosofie (pdf)
Martelaren van Maintz (pdf)

Studiedag 16 – 19 februari 2012

Bart Wallet – Joodse geschiedfilosofie II
Delen 3 en 4: Herinneren en vergeten: ‘The lachrymose conception of Jewish history’ (de negatieve, verdrietige duiding van de joodse geschiedenis)

Marcela ObermeisterLiedjes en muziek
Deel 1: Liedjes en muziek: Inleiding: “Waarom is het belangrijk muziek op te nemen in de Joodse les?”
Deel 2: Hoe maak je de keuze voor de juiste liedjes, leeftijdsgerelateerd? Hoe leer je een liedje aan, rekening houdend met de leeftijd?
Deel 3: Praktijkworkshop ‘leer elkaar een lied’ met aanwijzingen en deskundig commentaar.

Studiedag 17 – 11 maart 2012

Bart WalletJoodse geschiedfilosofie III
Delen 5 en 6: Is er ontwikkeling in de joodse geschiedenis? Religieuze traditie, moderniteit en joodse geschiedenis, Haskala, moraal, didactiek en geschiedenis, Krochmal, Mendelssohn, historische revolutie.

Studiedag 18 – 15 april 2012

Bart WalletJoodse geschiedfilosofie IV
Delen 7 en 8: De last van de geschiedenis: verwetenschappelijking. Joodse geschiedenis als identiteitsdrager en verhouding tot etniciteit en religie. Het verleden als correctie op het heden, Wissenschaft des Judentums, Hegeliaanse dialectiek, Rosenzweig, Buber, Leo Baeck

Studiedag 19 – 20 mei 2012

Bart WalletJoodse geschiedfilosofie V
Delen 9 en 10: Het einde van de geschiedenis? Zionisme en messianisme, galoet als religieuze norm, Erets Jisraël en de fundering van joodse geschiedenis, secularisering van messianisme, Messiaanse verlossing als proces of als ‘one-time event’

Salomon BoumanInleiding en discussie over Israel: een andere benadering

Studiedag 20 – 17 juni 2012

David LilienthalTanach
Wat is dit voor een tekst?  Hoe lezen we de tekst? Verschillende soorten commentaren. Wat doen we met moeilijke passages?

Introduction to Torah – Plaut (pdf)
Bamberger: Torah and Jewish People (pdf)
Hallo: Genesis and Ancient Near Eastern Texts (pdf)